Letramento digital: aproximações e distânciamentos em torno do conceito

This research aims to study the concepts and implications that the term ‘digital literacy’ carries, since defining it does not seem to be one of the easiest tasks, given the various approaches that surround it. For this, we seek to present the origin of the term and how it has been approached in app...

ver descrição completa

Autor principal: Silva, Uiara Chagas
Formato: Dissertação
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2024
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/34505
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-34505
recordtype dspace
spelling riut-1-345052024-08-18T06:09:50Z Letramento digital: aproximações e distânciamentos em torno do conceito Digital literacy: approaches and distances around the concept Silva, Uiara Chagas Nunes, Paula Ávila https://orcid.org/0000-0002-9696-0625 http://lattes.cnpq.br/1160402607696538 Lima, Isabel Muniz https://orcid.org/0000-0003-2809-8292 http://lattes.cnpq.br/0970361490316942 Nunes, Paula Ávila https://orcid.org/0000-0002-9696-0625 http://lattes.cnpq.br/1160402607696538 Bertucci, Roberlei Alves https://orcid.org/0000-0003-4014-5610 http://lattes.cnpq.br/1670264521787554 Letramento digital Linguagem e internet Tecnologia Lingüística aplicada Computer literacy Language and the Internet Technology Applied linguistics CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA Letras This research aims to study the concepts and implications that the term ‘digital literacy’ carries, since defining it does not seem to be one of the easiest tasks, given the various approaches that surround it. For this, we seek to present the origin of the term and how it has been approached in applied linguistics’ publications, aiming to deepen the debate on the subject. In addition, we selected articles from Capes and Google Scholar platforms in the period from 01/2008 to 06/2019, to, in this way, present a documentary and tax research on the work of Lima and Lima-Neto (2009), and based on the studies of Biasi-Rodrigues (1998), research based on the studies of Biasi-Rodrigues (1998), Raimundo (2006), Oliveira (2007). Literacy studies are included in Soares (2003; 2018) and Kleiman (2014; 2016), who propose meanings and resignifications of the canonical term in literature in the fields of Linguistics and Education. With Lévy (1999) and Pinto (2005), we present an interface between language and technology, up to Rojo and Moura (2012), Xavier (2013), Araújo and Pinheiro (2014) and Coscarelli and Ribeiro (2017), who address digital literacy itself. Other terms are also part of this documentary research and, due to this, it became important to present their theoretical approaches; in this way, the terms ‘literacies’, ‘multiliteracies’, ‘multiple literacies’, ‘new literacies’, ‘digital literacy’ and ‘digital literacies’ are also included in the research. They are conceptually required in their theoretical contexts, seeking to answer whether these terms hide a homology of meaning or whether there are terminological matters involved, and whether the mobilization of the theoretical scope influences this phenomenon. The research has a documentary and bibliographic aspect, since the purpose was not only to quantify or qualify data, but also to document the trajectory of the selected concepts and terms, as well as their uses in the researched articles. Esta pesquisa tem como objetivo estudar os conceitos e implicações que o termo ‘letramento digital’ carrega, uma vez que defini-lo não parece ser das tarefas mais fáceis, dadas as várias abordagens que o cercam. Para isso, buscamos apresentar a origem do termo e como ele tem sido abordado em publicações da linguística aplicada, visando aprofundar o debate sobre o tema. Além disso, selecionamos artigos das plataformas Capes e Google Scholar no período de 01/2008 a 06/2019 para, dessa forma, apresentar uma pesquisa documental e tributária ao trabalho de Lima e Limaneto (2009), e com base nos estudos de Biasi-Rodrigues (1998), Raimundo (2006), Oliveira (2007). Os estudos sobre letramento estão contemplados em Soares (2003; 2018) e Kleiman (2014; 2016), e nos propõem significados e ressignificações do termo canônico na literatura das áreas de Linguística e Educação. Com Lévy (1999) e Pinto (2005), apresentamos a relevância da interface entre linguagem e tecnologia, até chegar em Rojo e Moura (2012), Xavier (2013), Araújo e Pinheiro (2014), e Coscarelli e Ribeiro (2017), que abordam o letramento digital propriamente dito. Outros termos também fazem parte dessa pesquisa documental, e, por isso, mostrou-se importante apresentar suas abordagens teóricas; dessa forma, também compõem a pesquisa os termos ‘letramentos’, ‘multiletramentos’, ‘letramentos múltiplos’, ‘novos letramentos’, ‘letramento digital’ e ‘letramentos digitais’, os quais são apresentados de forma conceitual em seus contextos teóricos, buscando responder se tais terminologias escondem uma homologia de significação ou se há questões terminológicas envolvidas, e ainda se a mobilização do escopo teórico influencia tal fenômeno. A pesquisa apresenta caráter documental e bibliográfico, uma vez que o propósito não foi apenas quantificar ou qualificar dados, mas também documentar a trajetória dos conceitos e termos selecionados, bem como seus usos nos artigos pesquisados. 2024-08-17T13:39:50Z 2024-08-17T13:39:50Z 2024-03-27 masterThesis SILVA, Uiara Chagas. Letramento digital: aproximações e distânciamentos em torno do conceito. 2024. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagens) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2024. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/34505 por openAccess http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagens UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Letramento digital
Linguagem e internet
Tecnologia
Lingüística aplicada
Computer literacy
Language and the Internet
Technology
Applied linguistics
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
Letras
spellingShingle Letramento digital
Linguagem e internet
Tecnologia
Lingüística aplicada
Computer literacy
Language and the Internet
Technology
Applied linguistics
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
Letras
Silva, Uiara Chagas
Letramento digital: aproximações e distânciamentos em torno do conceito
description This research aims to study the concepts and implications that the term ‘digital literacy’ carries, since defining it does not seem to be one of the easiest tasks, given the various approaches that surround it. For this, we seek to present the origin of the term and how it has been approached in applied linguistics’ publications, aiming to deepen the debate on the subject. In addition, we selected articles from Capes and Google Scholar platforms in the period from 01/2008 to 06/2019, to, in this way, present a documentary and tax research on the work of Lima and Lima-Neto (2009), and based on the studies of Biasi-Rodrigues (1998), research based on the studies of Biasi-Rodrigues (1998), Raimundo (2006), Oliveira (2007). Literacy studies are included in Soares (2003; 2018) and Kleiman (2014; 2016), who propose meanings and resignifications of the canonical term in literature in the fields of Linguistics and Education. With Lévy (1999) and Pinto (2005), we present an interface between language and technology, up to Rojo and Moura (2012), Xavier (2013), Araújo and Pinheiro (2014) and Coscarelli and Ribeiro (2017), who address digital literacy itself. Other terms are also part of this documentary research and, due to this, it became important to present their theoretical approaches; in this way, the terms ‘literacies’, ‘multiliteracies’, ‘multiple literacies’, ‘new literacies’, ‘digital literacy’ and ‘digital literacies’ are also included in the research. They are conceptually required in their theoretical contexts, seeking to answer whether these terms hide a homology of meaning or whether there are terminological matters involved, and whether the mobilization of the theoretical scope influences this phenomenon. The research has a documentary and bibliographic aspect, since the purpose was not only to quantify or qualify data, but also to document the trajectory of the selected concepts and terms, as well as their uses in the researched articles.
format Dissertação
author Silva, Uiara Chagas
author_sort Silva, Uiara Chagas
title Letramento digital: aproximações e distânciamentos em torno do conceito
title_short Letramento digital: aproximações e distânciamentos em torno do conceito
title_full Letramento digital: aproximações e distânciamentos em torno do conceito
title_fullStr Letramento digital: aproximações e distânciamentos em torno do conceito
title_full_unstemmed Letramento digital: aproximações e distânciamentos em torno do conceito
title_sort letramento digital: aproximações e distânciamentos em torno do conceito
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2024
citation SILVA, Uiara Chagas. Letramento digital: aproximações e distânciamentos em torno do conceito. 2024. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagens) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2024.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/34505
_version_ 1810427976212283392
score 10,814766