A bandeira nacional na medida certa: um olhar para o ensino contextualizado de geometria
This paper aims to present contextualized methodological strategies which focus at improving the teaching and learning of geometry. For that, it has been developed an applied and interpretive qualitative research with students from the 8th grade of elementary school in the city of Ponta Grossa, Para...
Autor principal: | Szumski, Eliana Guimaraes |
---|---|
Formato: | Dissertação |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2018
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/3518 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-3518 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-35182018-10-19T06:00:59Z A bandeira nacional na medida certa: um olhar para o ensino contextualizado de geometria The national flag for just the right touch: a look at the contextual teaching geometry Szumski, Eliana Guimaraes Silva, Sani de Carvalho Rutz da http://lattes.cnpq.br/5694972079639390 Stadler, Rita de Cássia da Luz Pinheiro, Nilcéia Aparecida Maciel Perez, Marlene Silva, Sani de Carvalho Rutz da Estudantes do ensino fundamental Geometria - Estudo e ensino Bandeiras School children Geometry - Study and teaching Flags CNPQ::CIENCIAS HUMANAS Ensino de Ciências e Matemática This paper aims to present contextualized methodological strategies which focus at improving the teaching and learning of geometry. For that, it has been developed an applied and interpretive qualitative research with students from the 8th grade of elementary school in the city of Ponta Grossa, Parana, in 2009. It has been started from a contextualization with the National Flag of the Federative Republic of Brazil for the students to construct meaning, raise their prior knowledge, make inferences, comparisons, simulations, and value judgments, as well to use geometric knowledge to perform the reading and representation of reality and act over it. Throughout this process, in order to collect data it has been used school records, reports and pictures of students doing the activities and showing their results. The main conclusions obtained in this study were: a) a contextualized geometry teaching contributes to the students to produce meaning to the geometric content, b) the students demonstrated to become more aware that the mathematics related to geometry is present in things of the everyday. It is expected that this study contribute to the rupture of the formalistic character that pervades the study of geometry. From this research it was developed a textbook about the history and geometry in the flag of Brazil for teachers and students who seek to broaden their knowledge regardless of their formation area. O presente trabalho teve por objetivo apresentar estratégias metodológicas contextualizadas que visem à melhoria do ensino-aprendizagem de geometria. Para tanto, desenvolveu-se uma pesquisa qualitativa aplicada e interpretativa com alunos da 8ª série do Ensino Fundamental da cidade de Ponta Grossa, Paraná, em 2009. Partiu-se de uma contextualização com a Bandeira Nacional da República Federativa do Brasil para que os alunos construíssem significados, mostrassem seus conhecimentos prévios, fizessem inferências, comparações, simulações e julgamento de valor, bem como utilizassem o conhecimento geométrico para realizar a leitura e a representação da realidade e agir sobre ela. Nessa caminhada, para a coleta de dados utilizaram-se registros das aulas, relatos e figuras dos alunos fazendo as atividades e mostrando os resultados das mesmas. As principais conclusões obtidas na realização deste trabalho foram: a) ensinar geometria de forma contextualizada contribui para que os alunos possam produzir significados aos conteúdos geométricos; b) os alunos pareceram ter mais consciência de que a matemática relacionada à geometria se encontra presente no dia a dia. Espera-se com este estudo contribuir para a ruptura do caráter formalista que impregna o estudo da geometria. A partir desta pesquisa desenvolveu-se um manual didático sobre a história e a geometria presente na Bandeira do Brasil para professores e estudantes que buscam ampliar seu conhecimento independente de sua área de formação. 2018-10-18T15:53:04Z 5000-01-01 2018-10-18T15:53:04Z 2011-02-17 masterThesis SZUMSKI, Eliana Guimarães. A bandeira nacional na medida certa: um olhar para o ensino contextualizado de geometria. 2011. 90 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciência e Tecnologia) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2011. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/3518 por embargoedAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Ponta Grossa Brasil Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Estudantes do ensino fundamental Geometria - Estudo e ensino Bandeiras School children Geometry - Study and teaching Flags CNPQ::CIENCIAS HUMANAS Ensino de Ciências e Matemática |
spellingShingle |
Estudantes do ensino fundamental Geometria - Estudo e ensino Bandeiras School children Geometry - Study and teaching Flags CNPQ::CIENCIAS HUMANAS Ensino de Ciências e Matemática Szumski, Eliana Guimaraes A bandeira nacional na medida certa: um olhar para o ensino contextualizado de geometria |
description |
This paper aims to present contextualized methodological strategies which focus at improving the teaching and learning of geometry. For that, it has been developed an applied and interpretive qualitative research with students from the 8th grade of elementary school in the city of Ponta Grossa, Parana, in 2009. It has been started from a contextualization with the National Flag of the Federative Republic of Brazil for the students to construct meaning, raise their prior knowledge, make inferences, comparisons, simulations, and value judgments, as well to use geometric knowledge to perform the reading and representation of reality and act over it. Throughout this process, in order to collect data it has been used school records, reports and pictures of students doing the activities and showing their results. The main conclusions obtained in this study were: a) a contextualized geometry teaching contributes to the students to produce meaning to the geometric content, b) the students demonstrated to become more aware that the mathematics related to geometry is present in things of the everyday. It is expected that this study contribute to the rupture of the formalistic character that pervades the study of geometry. From this research it was developed a textbook about the history and geometry in the flag of Brazil for teachers and students who seek to broaden their knowledge regardless of their formation area. |
format |
Dissertação |
author |
Szumski, Eliana Guimaraes |
author_sort |
Szumski, Eliana Guimaraes |
title |
A bandeira nacional na medida certa: um olhar para o ensino contextualizado de geometria |
title_short |
A bandeira nacional na medida certa: um olhar para o ensino contextualizado de geometria |
title_full |
A bandeira nacional na medida certa: um olhar para o ensino contextualizado de geometria |
title_fullStr |
A bandeira nacional na medida certa: um olhar para o ensino contextualizado de geometria |
title_full_unstemmed |
A bandeira nacional na medida certa: um olhar para o ensino contextualizado de geometria |
title_sort |
bandeira nacional na medida certa: um olhar para o ensino contextualizado de geometria |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2018 |
citation |
SZUMSKI, Eliana Guimarães. A bandeira nacional na medida certa: um olhar para o ensino contextualizado de geometria. 2011. 90 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciência e Tecnologia) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2011. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/3518 |
_version_ |
1703206384465608704 |
score |
10,966579 |