Atividades com raciocínio lógico para a aprendizagem significativa em ciências
This study deals with a discussion around problem-based learning (PBL), through logical reasoning activities, methodology in which learning topics are presented through concepts related to teaching content, in the face of problems the student develops strategies to solve them, based on previous know...
Autor principal: | Brisola, Flávia Esteves |
---|---|
Formato: | Dissertação |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/4890 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-4890 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-48902020-05-01T06:01:07Z Atividades com raciocínio lógico para a aprendizagem significativa em ciências Logical reasoning activities for meaningful science learning Brisola, Flávia Esteves Miquelin, Awdry Feisser https://orcid.org/0000-0002-7459-3780 http://lattes.cnpq.br/9516464037261848 Lima, Siumara Aparecida de https://orcid.org/0000-0002-5431-3390 http://lattes.cnpq.br/8750304206034451 Heerdt, Bettina https://orcid.org/0000-0002-0428-136X http://lattes.cnpq.br/6454387839993031 Miquelin, Awdry Feisser https://orcid.org/0000-0002-7459-3780 http://lattes.cnpq.br/9516464037261848 Bertoni, Danislei https://orcid.org/0000-0002-9591-1960 http://lattes.cnpq.br/5266519228515641 Raciocínio Aprendizagem baseada em problemas Solução de problemas Ciência - Estudo e ensino Reasoning Problem-based learning Problem solving Science - Study and teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS Engenharia/Tecnologia/Gestão This study deals with a discussion around problem-based learning (PBL), through logical reasoning activities, methodology in which learning topics are presented through concepts related to teaching content, in the face of problems the student develops strategies to solve them, based on previous knowledge acquired throughout the teaching-learning process. The study has as its goal: Analyze how logical reasoning activities help students in the final years of elementary school to build meaningful science learning.This was an applied and exploratory study of qualitative data analysis that had as research field three classrooms from the 8th grade of a public elementary school from the Ponta Grossa city, in Paraná state. Data were collected through questionnaires for teachers and students about understanding the use of logical reasoning in science activities and the logical reasoning activities performed with students were also used. To support the study the following subjects were regarded: Science teaching in Brazil, Science teaching in the final years, subdividing into Teaching about the human body, Meaningful Learning in Science, Learning in Science based on problem solving with the development of logical reasoning and Meaningful learning based on the use of metacognitive and cognitive strategies. As a result, it was observed that the activities allow the development of strategies that if anchored in previous knowledge, allowed the student to obtain meaningful learning. The present study had as its final product the development of a pedagogical activity notebook, which can support the teachers’ work in the classroom, in the development of the students' logical reasoning, as an instrument to be used in the teaching and learning process. The activities contained in the notebook have as content systems, more specifically: Genitals; Urinary; Skeletal; Respiratory; Circulatory; Food/ Genetics and Chemical Elements, for being an integral part of Science Education. Este estudo versa sobre uma discussão em torno da aprendizagem baseada na resolução de problemas (PBL), por meio de atividades de raciocínio lógico, metodologia na qual os tópicos de aprendizagem são apresentados através de conceitos referentes aos conteúdos de ensino, diante dos problemas o aluno desenvolve estratégias para soluciona-los, baseando-se nos conhecimentos prévios adquiridos durante todo o processo de aprendizagem. O estudo tem como objetivo: Analisar como as atividades de raciocínio lógico contribuem para que os alunos dos anos finais do ensino fundamental construam uma aprendizagem em ciências significativa. Tratou-se de um estudo aplicado e exploratório, de análise qualitativa dos dados que teve como campo de investigação três turmas do 8°ano do ensino fundamental de uma escola pública do município de Ponta Grossa, Paraná. Os dados foram coletados por meio de questionários para os professores e alunos sobre entendimento do uso do raciocínio lógico em atividades de ciências e também foram utilizadas as atividades de raciocínio lógico com os alunos. Para fundamentar o estudo tratou-se dos temas: O ensino de Ciências no Brasil, O ensino de Ciências nos anos finais, subdividindo em O ensino sobre o corpo humano, Aprendizagem significativa em Ciências, A aprendizagem em Ciências baseada na resolução de problemas com o desenvolvimento do raciocínio lógico e Aprendizagem significativa baseada no uso de estratégias metacognitivas e cognitvas. Como resultado, observou-se que as atividades permitem o desenvolvimento de estratégias que ancoradas nos conhecimentos prévios, possibilitaram ao aluno uma aprendizagem significativa. O presente estudo teve como produto final a elaboração de um caderno pedagógico de atividades, que pode subsidiar o trabalho dos professores em sala de aula, no desenvolvimento do raciocínio lógico dos alunos, como instrumento a ser utilizado no processo de ensino e aprendizagem. As atividades, que constam no caderno, têm como conteúdo sistemas, mais especificamente: Genital; Urinário; Esquelético; Respiratório; Circulatório; Alimentação/Genética e Elementos Químicos, por ser parte integrante do Ensino de Ciências. 2020-04-30T18:25:33Z 2020-04-30T18:25:33Z 2019-12-11 masterThesis BRISOLA, Flávia Esteves. Atividades com raciocínio lógico para a aprendizagem significativa em ciências. 2019. Dissertação (Mestrado em Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2019. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/4890 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Ponta Grossa Brasil Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Raciocínio Aprendizagem baseada em problemas Solução de problemas Ciência - Estudo e ensino Reasoning Problem-based learning Problem solving Science - Study and teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS Engenharia/Tecnologia/Gestão |
spellingShingle |
Raciocínio Aprendizagem baseada em problemas Solução de problemas Ciência - Estudo e ensino Reasoning Problem-based learning Problem solving Science - Study and teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS Engenharia/Tecnologia/Gestão Brisola, Flávia Esteves Atividades com raciocínio lógico para a aprendizagem significativa em ciências |
description |
This study deals with a discussion around problem-based learning (PBL), through logical reasoning activities, methodology in which learning topics are presented through concepts related to teaching content, in the face of problems the student develops strategies to solve them, based on previous knowledge acquired throughout the teaching-learning process. The study has as its goal: Analyze how logical reasoning activities help students in the final years of elementary school to build meaningful science learning.This was an applied and exploratory study of qualitative data analysis that had as research field three classrooms from the 8th grade of a public elementary school from the Ponta Grossa city, in Paraná state. Data were collected through questionnaires for teachers and students about understanding the use of logical reasoning in science activities and the logical reasoning activities performed with students were also used. To support the study the following subjects were regarded: Science teaching in Brazil, Science teaching in the final years, subdividing into Teaching about the human body, Meaningful Learning in Science, Learning in Science based on problem solving with the development of logical reasoning and Meaningful learning based on the use of metacognitive and cognitive strategies. As a result, it was observed that the activities allow the development of strategies that if anchored in previous knowledge, allowed the student to obtain meaningful learning. The present study had as its final product the development of a pedagogical activity notebook, which can support the teachers’ work in the classroom, in the development of the students' logical reasoning, as an instrument to be used in the teaching and learning process. The activities contained in the notebook have as content systems, more specifically: Genitals; Urinary; Skeletal; Respiratory; Circulatory; Food/ Genetics and Chemical Elements, for being an integral part of Science Education. |
format |
Dissertação |
author |
Brisola, Flávia Esteves |
author_sort |
Brisola, Flávia Esteves |
title |
Atividades com raciocínio lógico para a aprendizagem significativa em ciências |
title_short |
Atividades com raciocínio lógico para a aprendizagem significativa em ciências |
title_full |
Atividades com raciocínio lógico para a aprendizagem significativa em ciências |
title_fullStr |
Atividades com raciocínio lógico para a aprendizagem significativa em ciências |
title_full_unstemmed |
Atividades com raciocínio lógico para a aprendizagem significativa em ciências |
title_sort |
atividades com raciocínio lógico para a aprendizagem significativa em ciências |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
BRISOLA, Flávia Esteves. Atividades com raciocínio lógico para a aprendizagem significativa em ciências. 2019. Dissertação (Mestrado em Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2019. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/4890 |
_version_ |
1805315501778272256 |
score |
10,814766 |