Modelos atômicos no ensino médio: abordagem clássica ou quântica?
It is perceptible the difficulty of students at the high school level about the content of atomic models. As the name implies, this knowledge is based on models, theoretical forms that attempt to explain the world around us or chemical phenomena. A learning disability is in fact from the necessity o...
Autor principal: | Artuso, Rodrigo |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/9096 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-9096 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-90962020-11-11T19:06:52Z Modelos atômicos no ensino médio: abordagem clássica ou quântica? Artuso, Rodrigo Hussein, Fabiana Roberta Gonçalves e Silva Átomos - Modelos Átomos - Estudo e ensino Ensino - Metodologia Atoms - Models Atoms - Study and teaching Teaching - Methodology Química It is perceptible the difficulty of students at the high school level about the content of atomic models. As the name implies, this knowledge is based on models, theoretical forms that attempt to explain the world around us or chemical phenomena. A learning disability is in fact from the necessity of abstraction, which is often taken in the form of analogies, expressions, metaphors and generalizations. In addition it is observed that some students can not say which is the most current atomic model, which may be due to some limitations in textbooks for presenting summarized in this matter content, and own teaching in the classroom. Also it is found that the vestibular and ENEM, major selective processes to entry in college in Brazil, can generally limit the content covered by teachers, directing to a classical or quantum approach to the matter. To learn how this is being covered, a study was done a in some ENEM tests, and book reviews appearing in the National Textbook Program for Secondary Education of 2012, based on questioning and evaluation of their texts. Of the four books analyzed, only one contained approach to modern atomic model. The other books showed no approach about quantic atomic models, one that books presented the mixture of classic, semi-classic and quantic models. The ENEM tests analyzed, was not possible observed questions using atomic models, whereas they were in the Notice of the examination. É perceptível a dificuldade dos alunos, no nível do ensino médio, no conteúdo de modelos atômicos. Como o próprio nome já diz, este conhecimento é baseado em modelos, formas teóricas que tentam explicar o mundo que nos rodeia ou os fenômenos químicos. A dificuldade na aprendizagem está no fato da necessidade de abstração, que muitas vezes é feita na forma de analogias, expressões, metáforas e generalizações. Observa-se, também, que alguns alunos não sabem dizer qual é o modelo atômico mais atual, que pode ser devido a algumas limitações em livros didáticos, por apresentarem conteúdos resumidos nesse assunto, e ao próprio ensino em sala de aula. Em adição, verifica-se também que o vestibular e o ENEM, principais processos seletivos da educação superior no Brasil, podem geralmente limitar os conteúdos passados pelos professores, direcionando para uma abordagem clássica ou quântica da matéria. Para saber como isto está sendo abordado, foi feito um estudo e análise em algumas provas do ENEM, além de análises de livros que constam no Programa Nacional do Livro Didático para o Ensino Médio de 2012, baseando-se em questionamentos e avaliação de seus textos. Dos quatro livros analisados, apenas um continha abordagem sobre modelo atômico quântico. Os demais livros, não apresentaram nenhuma abordagem sobre modelos atômicos quânticos, entre eles um apresentou a mistura de modelos clássico, semi-clássico e quântico. Das provas do ENEM analisadas, observou-se a ausência do conteúdo modelos atômicos, apesar de constarem no Edital desse exame nacional. 5000 2020-11-11T19:06:52Z 2014-03-10 bachelorThesis ARTUSO, Rodrigo. Modelos atômicos no ensino médio: abordagem clássica ou quântica?. 2014. 27 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2014. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/9096 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Departamento Acadêmico de Química e Biologia |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Átomos - Modelos Átomos - Estudo e ensino Ensino - Metodologia Atoms - Models Atoms - Study and teaching Teaching - Methodology Química |
spellingShingle |
Átomos - Modelos Átomos - Estudo e ensino Ensino - Metodologia Atoms - Models Atoms - Study and teaching Teaching - Methodology Química Artuso, Rodrigo Modelos atômicos no ensino médio: abordagem clássica ou quântica? |
description |
It is perceptible the difficulty of students at the high school level about the content of atomic models. As the name implies, this knowledge is based on models, theoretical forms that attempt to explain the world around us or chemical phenomena. A learning disability is in fact from the necessity of abstraction, which is often taken in the form of analogies, expressions, metaphors and generalizations. In addition it is observed that some students can not say which is the most current atomic model, which may be due to some limitations in textbooks for presenting summarized in this matter content, and own teaching in the classroom. Also it is found that the vestibular and ENEM, major selective processes to entry in college in Brazil, can generally limit the content covered by teachers, directing to a classical or quantum approach to the matter. To learn how this is being covered, a study was done a in some ENEM tests, and book reviews appearing in the National Textbook Program for Secondary Education of 2012, based on questioning and evaluation of their texts. Of the four books analyzed, only one contained approach to modern atomic model. The other books showed no approach about quantic atomic models, one that books presented the mixture of classic, semi-classic and quantic models. The ENEM tests analyzed, was not possible observed questions using atomic models, whereas they were in the Notice of the examination. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
author |
Artuso, Rodrigo |
author_sort |
Artuso, Rodrigo |
title |
Modelos atômicos no ensino médio: abordagem clássica ou quântica? |
title_short |
Modelos atômicos no ensino médio: abordagem clássica ou quântica? |
title_full |
Modelos atômicos no ensino médio: abordagem clássica ou quântica? |
title_fullStr |
Modelos atômicos no ensino médio: abordagem clássica ou quântica? |
title_full_unstemmed |
Modelos atômicos no ensino médio: abordagem clássica ou quântica? |
title_sort |
modelos atômicos no ensino médio: abordagem clássica ou quântica? |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
ARTUSO, Rodrigo. Modelos atômicos no ensino médio: abordagem clássica ou quântica?. 2014. 27 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2014. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/9096 |
_version_ |
1805452908814139392 |
score |
10,814766 |