Análise da inserção de gêneros discursivos na base nacional comum curricular
This research presents a conceptual theoretical approach to the question of discursive genres for elementary education which are present in the Common National Curricular Basis. It discusses the concepts of discursive genres and official education documents as well as their relationship with the tea...
Autor principal: | Bortoluzzi, Bianca Móra |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/18837 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-18837 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-188372020-11-23T13:40:23Z Análise da inserção de gêneros discursivos na base nacional comum curricular Bortoluzzi, Bianca Móra Rohling, Nívea Rohling, Nívea Gomes, Andreia de Fatima Rutiquewiski Mesquita, Fabio Luis Fernandes Linguagem e línguas Análise do discurso Currículos Documentos Language and languages Discourse analysis Curriculum Records CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA This research presents a conceptual theoretical approach to the question of discursive genres for elementary education which are present in the Common National Curricular Basis. It discusses the concepts of discursive genres and official education documents as well as their relationship with the teaching of the Portuguese language. It brings as a result of the study a panorama of the discursive genres presented in the National Common Curricular Base to be worked in the discipline of Portuguese. The results obtained when analyzing the discursive genres taught in the discipline of Portuguese in elementary school I and II were that the discursive genres are organized by fields of daily life, artistic-literary practice of study and research, media journalistic of public life and of acting in public life. There is a great emphasis in multisemiotic genres and aspects related to the multiple traits, mainly in elementary education II. Esta pesquisa apresenta uma abordagem teórico-conceitual da questão dos gêneros discursivos para o ensino fundamental I e II e que estão presentes na Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Discute os conceitos de gêneros discursivos e os documentos oficiais da educação, bem como sua relação com ao ensino de língua portuguesa. Traz como resultado do estudo um panorama dos gêneros discursivos apresentados na Base Nacional Comum Curricular (BNCC) para serem trabalhados na disciplina de Língua Portuguesa. Os resultados obtidos ao analisarmos os gêneros discursivos, ensinados na disciplina de Língua Portuguesa, no ensino fundamental I e II foram que os gêneros discursivos são organizados por campos de atuação da vida cotidiana, artístico-literário, das práticas de estudo e pesquisa, jornalísticomidiático, da vida pública e da atuação na vida pública. E há uma grande ênfase em gêneros multissemióticos e de aspectos ligados aos multiletramentos, principalmente no ensino fundamental II. 2020-11-23T13:40:23Z 2020-11-23T13:40:23Z 2018-08-18 specializationThesis BORTOLUZZI, Bianca Mora. Análise da inserção de gêneros discursivos na base nacional comum curricular. 2018. 32 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Ensino de Língua Portuguesa e Literatura) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/18837 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Especialização em Ensino de Língua Portuguesa e Literatura UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Linguagem e línguas Análise do discurso Currículos Documentos Language and languages Discourse analysis Curriculum Records CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
spellingShingle |
Linguagem e línguas Análise do discurso Currículos Documentos Language and languages Discourse analysis Curriculum Records CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA Bortoluzzi, Bianca Móra Análise da inserção de gêneros discursivos na base nacional comum curricular |
description |
This research presents a conceptual theoretical approach to the question of discursive genres for elementary education which are present in the Common National Curricular Basis. It discusses the concepts of discursive genres and official education documents as well as their relationship with the teaching of the Portuguese language. It brings as a result of the study a panorama of the discursive genres presented in the National Common Curricular Base to be worked in the discipline of Portuguese. The results obtained when analyzing the discursive genres taught in the discipline of Portuguese in elementary school I and II were that the discursive genres are organized by fields of daily life, artistic-literary practice of study and research, media journalistic of public life and of acting in public life. There is a great emphasis in multisemiotic genres and aspects related to the multiple traits, mainly in elementary education II. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Bortoluzzi, Bianca Móra |
author_sort |
Bortoluzzi, Bianca Móra |
title |
Análise da inserção de gêneros discursivos na base nacional comum curricular |
title_short |
Análise da inserção de gêneros discursivos na base nacional comum curricular |
title_full |
Análise da inserção de gêneros discursivos na base nacional comum curricular |
title_fullStr |
Análise da inserção de gêneros discursivos na base nacional comum curricular |
title_full_unstemmed |
Análise da inserção de gêneros discursivos na base nacional comum curricular |
title_sort |
análise da inserção de gêneros discursivos na base nacional comum curricular |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
BORTOLUZZI, Bianca Mora. Análise da inserção de gêneros discursivos na base nacional comum curricular. 2018. 32 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Ensino de Língua Portuguesa e Literatura) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2018. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/18837 |
_version_ |
1760452131680157696 |
score |
10,966579 |