M-learning como recurso significativo para aprendizagem de língua inglesa

The contemporary schooling serves an audience with perspectives that go far beyond traditional teaching. In this context, students are identified as the ones who expect much more than the didactic book, blackboard and explanations presented as ready. The purpose of this study was to investigate the...

ver descrição completa

Autor principal: Nunes, Marta Cristina dos Santos Bispo
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/19952
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-19952
recordtype dspace
spelling riut-1-199522020-11-24T11:19:43Z M-learning como recurso significativo para aprendizagem de língua inglesa Nunes, Marta Cristina dos Santos Bispo Marriott, Rita de Cássia Veiga Marriott, Rita de Cássia Veiga Cortelazzo, Iolanda Bueno de Camargo Kucharski, Marcus Vinicius Santos Língua inglesa - Estudo e ensino Tecnologia educacional Ensino auxiliado por computador Aplicativos móveis English language - Study and teaching Educational technology Computer-assisted instruction Mobile apps CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The contemporary schooling serves an audience with perspectives that go far beyond traditional teaching. In this context, students are identified as the ones who expect much more than the didactic book, blackboard and explanations presented as ready. The purpose of this study was to investigate the use of mobile devices in situations of English language learning for students in the 3rd grade of high school. The research was developed with a group of 24 students, considering the exploratory nature of the research, to identify motivating practices in English language classes. In order to do so, the use of technological tools in learning proposals was implemented; among these recourses the cell phone presented greater prominence in the performed activities. The students explored the resources in their mobile devices and accessed the assigned applications to study the English language. The activities were developed in the Quizlet platform and The How to Say application. Two questionnaires with open and closed questions were applied to analyze qualitatively students’ interest and participation in synchronous and asynchronous practices using their mobile phones. It was evidenced high-tech users, with interest in learning with ICT, but with the need of guidance to lead them to make appropriate choices and conscious use in the development of the different abilities to learn a foreign language. A escola contemporânea atende um público com perspectivas que vão muito além do ensino tradicional. Nesse contexto escolar são identificados alunos que esperam muito mais que o livro didático, lousa e explanações apresentadas como prontas. A proposta deste trabalho residiu em caracterizar o uso de dispositivos móveis em situações de aprendizagem da língua Inglesa para alunos do 3º ano do Ensino Médio. A pesquisa foi desenvolvida com uma turma de 24 alunos, considerando a natureza investigativa exploratória, em busca de identificar práticas motivadoras nas aulas de língua inglesa. Para tanto, foi inserido o uso de ferramentas tecnológicas em propostas de aprendizagens, dentre as quais, o aparelho celular apresentou maior destaque nas atividades realizadas. Exploraram-se, recursos presentes no aparelho do próprio aluno e o acesso a aplicativos para o estudo da língua inglesa. Em atividades práticas os alunos experimentaram as plataformas e aplicativos Quizlet e How to Say respectivamente. Foram aplicados dois questionários com perguntas abertas e fechadas para analisar qualitativamente o interesse e participação dos alunos em atividades que possibilitem aprendizagem de maneira síncrona e assíncrona priorizando práticas com o aparelho de celular. Evidenciou-se um público high-tech, provido de interesses para aprendizagens com as TICs, porém com necessidades de orientações que direcionem para escolhas adequadas e uso consciente no desenvolvimento das diferentes habilidades para aprendizagem de uma língua estrangeira. 2020-11-24T11:19:43Z 2020-11-24T11:19:43Z 2018-09-15 specializationThesis NUNES, Marta Cristina dos Santos Bispo. M-learning como recurso significativo para aprendizagem de língua inglesa. 2018. 38 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/19952 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Tecnologias, Comunicação e Técnicas de Ensino UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Língua inglesa - Estudo e ensino
Tecnologia educacional
Ensino auxiliado por computador
Aplicativos móveis
English language - Study and teaching
Educational technology
Computer-assisted instruction
Mobile apps
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Língua inglesa - Estudo e ensino
Tecnologia educacional
Ensino auxiliado por computador
Aplicativos móveis
English language - Study and teaching
Educational technology
Computer-assisted instruction
Mobile apps
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Nunes, Marta Cristina dos Santos Bispo
M-learning como recurso significativo para aprendizagem de língua inglesa
description The contemporary schooling serves an audience with perspectives that go far beyond traditional teaching. In this context, students are identified as the ones who expect much more than the didactic book, blackboard and explanations presented as ready. The purpose of this study was to investigate the use of mobile devices in situations of English language learning for students in the 3rd grade of high school. The research was developed with a group of 24 students, considering the exploratory nature of the research, to identify motivating practices in English language classes. In order to do so, the use of technological tools in learning proposals was implemented; among these recourses the cell phone presented greater prominence in the performed activities. The students explored the resources in their mobile devices and accessed the assigned applications to study the English language. The activities were developed in the Quizlet platform and The How to Say application. Two questionnaires with open and closed questions were applied to analyze qualitatively students’ interest and participation in synchronous and asynchronous practices using their mobile phones. It was evidenced high-tech users, with interest in learning with ICT, but with the need of guidance to lead them to make appropriate choices and conscious use in the development of the different abilities to learn a foreign language.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
author Nunes, Marta Cristina dos Santos Bispo
author_sort Nunes, Marta Cristina dos Santos Bispo
title M-learning como recurso significativo para aprendizagem de língua inglesa
title_short M-learning como recurso significativo para aprendizagem de língua inglesa
title_full M-learning como recurso significativo para aprendizagem de língua inglesa
title_fullStr M-learning como recurso significativo para aprendizagem de língua inglesa
title_full_unstemmed M-learning como recurso significativo para aprendizagem de língua inglesa
title_sort m-learning como recurso significativo para aprendizagem de língua inglesa
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation NUNES, Marta Cristina dos Santos Bispo. M-learning como recurso significativo para aprendizagem de língua inglesa. 2018. 38 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2018.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/19952
_version_ 1805305390996389888
score 10,814766