Educação Ambiental: Uma prática em sala de aula
This work aimed to show the importance of working in classrooms with Environmental Education and the interaction of students with it. For that reason a class of a Municipal School of the municipality of Mairinque, state of São Paulo was chosen. The methodology adopted is based on literature research...
Autor principal: | Garofalo, André Luiz |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21788 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-21788 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-217882020-11-24T19:12:40Z Educação Ambiental: Uma prática em sala de aula Garofalo, André Luiz Costa, Michelle Budke Costa, Michelle Budke Brandão, Henry Charles Albert David N T Mendonça Costa Junior, Ismael Laurindo questionário escola comunidade Questionnaires Schools Communities CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This work aimed to show the importance of working in classrooms with Environmental Education and the interaction of students with it. For that reason a class of a Municipal School of the municipality of Mairinque, state of São Paulo was chosen. The methodology adopted is based on literature research on the subject, mainly to know the community around the school and how it interacts with the environment, through a questionnaire. Observations were made in the classroom about the theme, in which the students themselves raised the problems detected in the community and at school, related to the degradation of the environment and proposed actions, such as the exposure of photos that they themselves brought from degraded areas, mainly by the action of man, so that the community can reflect on these situations and try to somehow soften them. Este trabalho teve por objetivo mostrar a importância de se trabalhar nas salas de aula com a Educação Ambiental e da interação dos alunos com ela. Por isso foi escolhido uma turma de uma Escola Municipal do município de Mairinque, estado de São Paulo. A metodologia adotada baseia-se em pesquisas das literaturas sobre o assunto, principalmente conhecer a comunidade do entorno da escola e de que maneira ela interage com o ambiente, através de um questionário. Foram feitas observações em sala de aula a respeito do tema, em que os próprios alunos levantaram os problemas detectados na comunidade e na escola, relacionados à degradação do meio ambiente e propuseram ações, como a exposição de fotos que eles mesmos trouxeram dos locais degradados, principalmente pela ação do homem, para que a comunidade possa refletir sobre essas situações e tentar de algum modo amenizá-las. 2020-11-24T19:12:40Z 2020-11-24T19:12:40Z 2018-08-25 bachelorThesis GAROFALO, André Luiz. Educação Ambiental: Uma prática em sala de aula. 2018. Trabalho de conclusão de curso (Especialização em Ensino de Ciências) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21788 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Especialização em ensino de Ciências UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
questionário escola comunidade Questionnaires Schools Communities CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
questionário escola comunidade Questionnaires Schools Communities CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Garofalo, André Luiz Educação Ambiental: Uma prática em sala de aula |
description |
This work aimed to show the importance of working in classrooms with Environmental Education and the interaction of students with it. For that reason a class of a Municipal School of the municipality of Mairinque, state of São Paulo was chosen. The methodology adopted is based on literature research on the subject, mainly to know the community around the school and how it interacts with the environment, through a questionnaire. Observations were made in the classroom about the theme, in which the students themselves raised the problems detected in the community and at school, related to the degradation of the environment and proposed actions, such as the exposure of photos that they themselves brought from degraded areas, mainly by the action of man, so that the community can reflect on these situations and try to somehow soften them. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
author |
Garofalo, André Luiz |
author_sort |
Garofalo, André Luiz |
title |
Educação Ambiental: Uma prática em sala de aula |
title_short |
Educação Ambiental: Uma prática em sala de aula |
title_full |
Educação Ambiental: Uma prática em sala de aula |
title_fullStr |
Educação Ambiental: Uma prática em sala de aula |
title_full_unstemmed |
Educação Ambiental: Uma prática em sala de aula |
title_sort |
educação ambiental: uma prática em sala de aula |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
GAROFALO, André Luiz. Educação Ambiental: Uma prática em sala de aula. 2018. Trabalho de conclusão de curso (Especialização em Ensino de Ciências) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21788 |
_version_ |
1805320991723749376 |
score |
10,814766 |