Jogos da memória para o ensino do corpo humano em ciências e biologia
The lack of teaching resources has been identified as one of the major difficulties in satisfying the learning sciences and biology. In this context, the educational game is characterized as a viable alternative in the teaching-learning process. Given this, the present study aimed to produce and eva...
Autor principal: | Almeida, Michely |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21968 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-21968 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-219682020-11-24T19:27:53Z Jogos da memória para o ensino do corpo humano em ciências e biologia Almeida, Michely Periotto, Fernando Aprendizagem Estratégias de aprendizagem Jogos educativos Learning Learning strategies Educational games Ensino de Ciências The lack of teaching resources has been identified as one of the major difficulties in satisfying the learning sciences and biology. In this context, the educational game is characterized as a viable alternative in the teaching-learning process. Given this, the present study aimed to produce and evaluate the prospects of using memory games about the human body in the levels of elementary and high school. For the production of memory games were used inexpensive materials and easy to purchase. The models of organs, structures and complete systems were designed and colored by hand, followed by scanning them and printing later parts of similar size, followed by the application "role Paraná", shielded with contact paper and pasted on sheets of EVA. The assessment of the prospects for use of the material featured three steps to check the evolution of storage organ systems upon prior knowledge, assimilation and memorization after lecture and after application of games. The making of memory games led acquisition of a didactic model with six games of the representative body systems (Digestive System, Respiratory, Endocrine, Female Reproductive and Male) that may be used or reproduced by other educators. The material produced was evaluated positively by students and professors with practical and the ludic application facilitated the understanding and memorization of the matter, in addition to providing greater dynamism to class. A carência de recursos didáticos tem sido apontada como uma das grandes dificuldades para o aprendizado satisfatório das áreas de ciências e biologia. Nesse contexto, o jogo didático caracteriza-se como uma alternativa viável nos processos de ensino-aprendizagem. Diante disto, o presente trabalho teve o objetivo de produzir e avaliar as perspectivas da utilização de jogos da memória sobre o corpo humano nos níveis de Ensino Fundamental e Médio. Para a produção dos jogos da memória foram utilizados materiais de baixo custo e fácil aquisição. Os modelos dos órgãos, estruturas e sistemas completos foram desenhados e coloridos à mão, seguidos da digitalização das mesmas e posterior impressão em peças de tamanho similar, seguidos da aplicação em “papel Paraná”, encapados com papel contact e colados sobre folhas de E.V.A. A avaliação das perspectivas de utilização do material contou com três etapas para verificação da evolução da memorização dos órgãos dos sistemas, mediante conhecimento prévio, assimilação e memorização após aula teórica e após aplicação dos jogos. A confecção dos jogos da memória propiciou aquisição de um modelo didático com seis jogos representativos dos sistemas do corpo humano (sistema Digestório, Respiratório, Endócrino, Reprodutor Feminino e Masculino) passíveis de utilização ou reprodução por outros educadores. O material produzido foi avaliado positivamente pelos alunos e professores titulares e a prática com o lúdico facilitou o entendimento e memorização da matéria, além de proporcionar maior dinamismo à aula. 2020-11-24T19:27:53Z 2020-11-24T19:27:53Z 2013-03-02 specializationThesis ALMEIDA, Michely. Jogos da memória para o ensino do corpo humano em ciências e biologia. 2013. 90 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2013. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21968 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Aprendizagem Estratégias de aprendizagem Jogos educativos Learning Learning strategies Educational games Ensino de Ciências |
spellingShingle |
Aprendizagem Estratégias de aprendizagem Jogos educativos Learning Learning strategies Educational games Ensino de Ciências Almeida, Michely Jogos da memória para o ensino do corpo humano em ciências e biologia |
description |
The lack of teaching resources has been identified as one of the major difficulties in satisfying the learning sciences and biology. In this context, the educational game is characterized as a viable alternative in the teaching-learning process. Given this, the present study aimed to produce and evaluate the prospects of using memory games about the human body in the levels of elementary and high school. For the production of memory games were used inexpensive materials and easy to purchase. The models of organs, structures and complete systems were designed and colored by hand, followed by scanning them and printing later parts of similar size, followed by the application "role Paraná", shielded with contact paper and pasted on sheets of EVA. The assessment of the prospects for use of the material featured three steps to check the evolution of storage organ systems upon prior knowledge, assimilation and memorization after lecture and after application of games. The making of memory games led acquisition of a didactic model with six games of the representative body systems (Digestive System, Respiratory, Endocrine, Female Reproductive and Male) that may be used or reproduced by other educators. The material produced was evaluated positively by students and professors with practical and the ludic application facilitated the understanding and memorization of the matter, in addition to providing greater dynamism to class. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Almeida, Michely |
author_sort |
Almeida, Michely |
title |
Jogos da memória para o ensino do corpo humano em ciências e biologia |
title_short |
Jogos da memória para o ensino do corpo humano em ciências e biologia |
title_full |
Jogos da memória para o ensino do corpo humano em ciências e biologia |
title_fullStr |
Jogos da memória para o ensino do corpo humano em ciências e biologia |
title_full_unstemmed |
Jogos da memória para o ensino do corpo humano em ciências e biologia |
title_sort |
jogos da memória para o ensino do corpo humano em ciências e biologia |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
ALMEIDA, Michely. Jogos da memória para o ensino do corpo humano em ciências e biologia. 2013. 90 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2013. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21968 |
_version_ |
1805307303694434304 |
score |
10,814766 |