Da prática à teoria: descobrindo a eletricidade

It is common to hear that students need to put theoretical knowledge into practice in order to effectively learn certain concepts or contents. However, many students are disinterested in initially finding theoretical physical concepts and then putting them into practice. What if the reverse order is...

ver descrição completa

Autor principal: Lucatte, Edimilson
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/24810
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-24810
recordtype dspace
spelling riut-1-248102021-04-21T06:10:49Z Da prática à teoria: descobrindo a eletricidade Lucatte, Edimilson Almeida, Braian Lucas Camargo Almeida, Braian Lucas Camargo Andreolla, Clementina Verginia Cieslak, Dionatan Augusto Guimarães Eletricidade Física Ensino Electricity Physics Teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO It is common to hear that students need to put theoretical knowledge into practice in order to effectively learn certain concepts or contents. However, many students are disinterested in initially finding theoretical physical concepts and then putting them into practice. What if the reverse order is performed? This work proposes the teaching of physical concepts using practices, starting from experiments set up by students, to arrive at theories that explain the generation of electricity. It aims to show that it is possible to understand how electricity is generated, analyzing experiments and researching the results observed in textbooks and on the internet, thus seeing in theory the explanation for the practice, giving a real meaning to it. It is expected that the proposal outlined here can spontaneously generate learning, instigating curiosity, exploring everyday life, involving all students in the process, creating a pleasant environment, where they feel free to expose themselves, ask, answer , criticize results, lose the fear of making mistakes, so that they can really learn, from practice to theory - and vice versa. É comum ouvirmos que os alunos precisam colocar um conhecimento teórico em prática para uma efetivação do aprendizado de determinados conceitos ou conteúdos. Porém, muitos educandos mostram-se desinteressados ao encontrarem inicialmente conceitos físicos teóricos para então coloca-los em prática. E se for realizado a ordem inversa? Este trabalho propõe o ensino de conceitos físicos usando praticas, partindo de experimentos montados pelos educandos, para chegar as teorias que expliquem a geração da eletricidade. Ele tem como objetivo mostrar que é possível entender como a eletricidade é gerada, analisando experimentos e pesquisando sobre os resultados observados em livros didáticos e na internet, vendo assim na teoria a explicação para a prática, dando um significado real a mesma. Espera-se que a proposta aqui delineada possa gerar o aprendizado de forma espontânea, instigando a curiosidade, explorando o cotidiano, envolvendo todos os educandos no processo, criando um ambiente agradável, onde eles sintam-se à vontade para se expor, perguntar, responder, criticar resultados, perder o medo de errar, para que realmente consigam aprender, da prática à teoria - e vice-versa. 2021-04-20T21:39:51Z 2021-04-20T21:39:51Z 2020-10-04 specializationThesis LUCATTE, Edimilson. Da prática à teoria: descobrindo a eletricidade. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Práticas Educacionais em Ciências e Pluralidade) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Dois Vizinhos, 2020. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/24810 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Dois Vizinhos Brasil Práticas Educacionais em Ciências e Pluralidade UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Eletricidade
Física
Ensino
Electricity
Physics
Teaching
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Eletricidade
Física
Ensino
Electricity
Physics
Teaching
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Lucatte, Edimilson
Da prática à teoria: descobrindo a eletricidade
description It is common to hear that students need to put theoretical knowledge into practice in order to effectively learn certain concepts or contents. However, many students are disinterested in initially finding theoretical physical concepts and then putting them into practice. What if the reverse order is performed? This work proposes the teaching of physical concepts using practices, starting from experiments set up by students, to arrive at theories that explain the generation of electricity. It aims to show that it is possible to understand how electricity is generated, analyzing experiments and researching the results observed in textbooks and on the internet, thus seeing in theory the explanation for the practice, giving a real meaning to it. It is expected that the proposal outlined here can spontaneously generate learning, instigating curiosity, exploring everyday life, involving all students in the process, creating a pleasant environment, where they feel free to expose themselves, ask, answer , criticize results, lose the fear of making mistakes, so that they can really learn, from practice to theory - and vice versa.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
author Lucatte, Edimilson
author_sort Lucatte, Edimilson
title Da prática à teoria: descobrindo a eletricidade
title_short Da prática à teoria: descobrindo a eletricidade
title_full Da prática à teoria: descobrindo a eletricidade
title_fullStr Da prática à teoria: descobrindo a eletricidade
title_full_unstemmed Da prática à teoria: descobrindo a eletricidade
title_sort da prática à teoria: descobrindo a eletricidade
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2021
citation LUCATTE, Edimilson. Da prática à teoria: descobrindo a eletricidade. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Práticas Educacionais em Ciências e Pluralidade) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Dois Vizinhos, 2020.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/24810
_version_ 1805305477472452608
score 10,814766