Da prática à teoria: descobrindo a eletricidade
It is common to hear that students need to put theoretical knowledge into practice in order to effectively learn certain concepts or contents. However, many students are disinterested in initially finding theoretical physical concepts and then putting them into practice. What if the reverse order is...
Autor principal: | Lucatte, Edimilson |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/24810 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-24810 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-248102021-04-21T06:10:49Z Da prática à teoria: descobrindo a eletricidade Lucatte, Edimilson Almeida, Braian Lucas Camargo Almeida, Braian Lucas Camargo Andreolla, Clementina Verginia Cieslak, Dionatan Augusto Guimarães Eletricidade Física Ensino Electricity Physics Teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO It is common to hear that students need to put theoretical knowledge into practice in order to effectively learn certain concepts or contents. However, many students are disinterested in initially finding theoretical physical concepts and then putting them into practice. What if the reverse order is performed? This work proposes the teaching of physical concepts using practices, starting from experiments set up by students, to arrive at theories that explain the generation of electricity. It aims to show that it is possible to understand how electricity is generated, analyzing experiments and researching the results observed in textbooks and on the internet, thus seeing in theory the explanation for the practice, giving a real meaning to it. It is expected that the proposal outlined here can spontaneously generate learning, instigating curiosity, exploring everyday life, involving all students in the process, creating a pleasant environment, where they feel free to expose themselves, ask, answer , criticize results, lose the fear of making mistakes, so that they can really learn, from practice to theory - and vice versa. É comum ouvirmos que os alunos precisam colocar um conhecimento teórico em prática para uma efetivação do aprendizado de determinados conceitos ou conteúdos. Porém, muitos educandos mostram-se desinteressados ao encontrarem inicialmente conceitos físicos teóricos para então coloca-los em prática. E se for realizado a ordem inversa? Este trabalho propõe o ensino de conceitos físicos usando praticas, partindo de experimentos montados pelos educandos, para chegar as teorias que expliquem a geração da eletricidade. Ele tem como objetivo mostrar que é possível entender como a eletricidade é gerada, analisando experimentos e pesquisando sobre os resultados observados em livros didáticos e na internet, vendo assim na teoria a explicação para a prática, dando um significado real a mesma. Espera-se que a proposta aqui delineada possa gerar o aprendizado de forma espontânea, instigando a curiosidade, explorando o cotidiano, envolvendo todos os educandos no processo, criando um ambiente agradável, onde eles sintam-se à vontade para se expor, perguntar, responder, criticar resultados, perder o medo de errar, para que realmente consigam aprender, da prática à teoria - e vice-versa. 2021-04-20T21:39:51Z 2021-04-20T21:39:51Z 2020-10-04 specializationThesis LUCATTE, Edimilson. Da prática à teoria: descobrindo a eletricidade. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Práticas Educacionais em Ciências e Pluralidade) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Dois Vizinhos, 2020. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/24810 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Dois Vizinhos Brasil Práticas Educacionais em Ciências e Pluralidade UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Eletricidade Física Ensino Electricity Physics Teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Eletricidade Física Ensino Electricity Physics Teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Lucatte, Edimilson Da prática à teoria: descobrindo a eletricidade |
description |
It is common to hear that students need to put theoretical knowledge into practice in order to effectively learn certain concepts or contents. However, many students are disinterested in initially finding theoretical physical concepts and then putting them into practice. What if the reverse order is performed? This work proposes the teaching of physical concepts using practices, starting from experiments set up by students, to arrive at theories that explain the generation of electricity. It aims to show that it is possible to understand how electricity is generated, analyzing experiments and researching the results observed in textbooks and on the internet, thus seeing in theory the explanation for the practice, giving a real meaning to it. It is expected that the proposal outlined here can spontaneously generate learning, instigating curiosity, exploring everyday life, involving all students in the process, creating a pleasant environment, where they feel free to expose themselves, ask, answer , criticize results, lose the fear of making mistakes, so that they can really learn, from practice to theory - and vice versa. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Lucatte, Edimilson |
author_sort |
Lucatte, Edimilson |
title |
Da prática à teoria: descobrindo a eletricidade |
title_short |
Da prática à teoria: descobrindo a eletricidade |
title_full |
Da prática à teoria: descobrindo a eletricidade |
title_fullStr |
Da prática à teoria: descobrindo a eletricidade |
title_full_unstemmed |
Da prática à teoria: descobrindo a eletricidade |
title_sort |
da prática à teoria: descobrindo a eletricidade |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2021 |
citation |
LUCATTE, Edimilson. Da prática à teoria: descobrindo a eletricidade. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Práticas Educacionais em Ciências e Pluralidade) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Dois Vizinhos, 2020. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/24810 |
_version_ |
1805305477472452608 |
score |
10,814766 |