Potencializando o cálculo mental para estudantes com deficiência visual por meio de jogos

This research discusses the formation of mathematical thinking in visually impaired students, seeking to recognize conditions for learning mathematical content through learning situations, in this case, games. For the purpose of analyzing or developing the mental calculation of a visually impaired s...

ver descrição completa

Autor principal: Cruz, Amanda Pasinato
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/25758
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-25758
recordtype dspace
spelling riut-1-257582021-08-19T06:05:53Z Potencializando o cálculo mental para estudantes com deficiência visual por meio de jogos Enhancing the mental calculation for students with visual disabilities through games Cruz, Amanda Pasinato Panossian, Maria Lucia Panossian, Maria Lucia Oliveira, Luciana Schreiner Filietaz, Marta Rejane Proença Inclusão escolar Estudantes com deficiência visual Matemática - Estudo e ensino Jogos educativos Mainstreaming in education Students with visual disabilities Mathematics - Study and teaching Educational games CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO This research discusses the formation of mathematical thinking in visually impaired students, seeking to recognize conditions for learning mathematical content through learning situations, in this case, games. For the purpose of analyzing or developing the mental calculation of a visually impaired student, of ninth grade to the public school of Paraná, use basic arithmetic operations, perform adapted games during learning situations. The theoretical foundation is based on the principles of inclusive education, allowing for legal documents such as the Law of Guidelines and Bases (BRASIL, 2017), the Statute of Persons with Disabilities (BRASIL, 2015) and researchers like Kranz (2011). It also presents a discussion about games as an instrument for teaching mathematics from the perspective of authors such as Moura (1992; 2010), Muniz (2014), Grando (2000), among others, in addition to bringing ideas about mental calculation and some relations with working memory, according to Almeida and Antunes (2005), Corso and Dorneles (2012), etc. A research is based on the investigation of adaptations, and on the development of games that can enhance mental calculation, using basic arithmetic operations, considering here the principles of using games for teaching mathematics and the perspective of Universal Design for Learning (KRANZ, 2011). From this research, games were created that enabled the ability of the blind student, in addition to enhancing their mental calculation strategies and generating inclusion and interaction between students. Esta pesquisa discorre sobre a formação do pensamento matemático em estudantes com deficiência visual, procurando reconhecer condições de aprendizado de conteúdos matemáticos por meio de situações de aprendizagem, neste caso, os jogos. Tem por objetivo analisar o desenvolvimento do cálculo mental de um estudante com deficiência visual, do nono ano de uma escola pública do Paraná, na utilização de operações básicas aritméticas, recorrendo a determinados jogos adaptados enquanto situações de aprendizagem. A fundamentação teórica, se sustenta sobre os princípios da educação inclusiva, permeando documentos legais como a Lei de Diretrizes e Bases (BRASIL, 2017), o Estatuto da Pessoa com Deficiência (BRASIL, 2015) e pesquisadores como Kranz (2011). Também apresenta a discussão sobre os jogos como instrumento de ensino de matemática sob a perspectiva de autores como Moura (1992; 2010), Muniz (2014), Grando (2000), entre outros, além de trazer as ideias sobre o cálculo mental e algumas relações com a memória de trabalho, segundo Almeida e Antunes (2005), Corso e Dorneles (2012), etc. A pesquisa é baseada na investigação de adaptações, e desenvolvimento de jogos que podem potencializar o cálculo mental, utilizando operações aritméticas básicas, considerando aqui os princípios do uso de jogos para o ensino de matemática e a perspectiva do Desenho Universal para a Aprendizagem (KRANZ, 2011). A partir dessa pesquisa, foram desenvolvidos jogos que possibilitaram a autonomia do estudante cego, além de potencializar suas estratégias de cálculo mental e gerar a inclusão e interação entre os estudantes. 2021-08-18T18:02:08Z 2021-08-18T18:02:08Z 2020-07-08 bachelorThesis CRUZ, Amanda Pasinato. Potencializando o cálculo mental para estudantes com deficiência visual por meio de jogos. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2020. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/25758 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Licenciatura em Matemática UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Inclusão escolar
Estudantes com deficiência visual
Matemática - Estudo e ensino
Jogos educativos
Mainstreaming in education
Students with visual disabilities
Mathematics - Study and teaching
Educational games
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
spellingShingle Inclusão escolar
Estudantes com deficiência visual
Matemática - Estudo e ensino
Jogos educativos
Mainstreaming in education
Students with visual disabilities
Mathematics - Study and teaching
Educational games
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
Cruz, Amanda Pasinato
Potencializando o cálculo mental para estudantes com deficiência visual por meio de jogos
description This research discusses the formation of mathematical thinking in visually impaired students, seeking to recognize conditions for learning mathematical content through learning situations, in this case, games. For the purpose of analyzing or developing the mental calculation of a visually impaired student, of ninth grade to the public school of Paraná, use basic arithmetic operations, perform adapted games during learning situations. The theoretical foundation is based on the principles of inclusive education, allowing for legal documents such as the Law of Guidelines and Bases (BRASIL, 2017), the Statute of Persons with Disabilities (BRASIL, 2015) and researchers like Kranz (2011). It also presents a discussion about games as an instrument for teaching mathematics from the perspective of authors such as Moura (1992; 2010), Muniz (2014), Grando (2000), among others, in addition to bringing ideas about mental calculation and some relations with working memory, according to Almeida and Antunes (2005), Corso and Dorneles (2012), etc. A research is based on the investigation of adaptations, and on the development of games that can enhance mental calculation, using basic arithmetic operations, considering here the principles of using games for teaching mathematics and the perspective of Universal Design for Learning (KRANZ, 2011). From this research, games were created that enabled the ability of the blind student, in addition to enhancing their mental calculation strategies and generating inclusion and interaction between students.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
author Cruz, Amanda Pasinato
author_sort Cruz, Amanda Pasinato
title Potencializando o cálculo mental para estudantes com deficiência visual por meio de jogos
title_short Potencializando o cálculo mental para estudantes com deficiência visual por meio de jogos
title_full Potencializando o cálculo mental para estudantes com deficiência visual por meio de jogos
title_fullStr Potencializando o cálculo mental para estudantes com deficiência visual por meio de jogos
title_full_unstemmed Potencializando o cálculo mental para estudantes com deficiência visual por meio de jogos
title_sort potencializando o cálculo mental para estudantes com deficiência visual por meio de jogos
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2021
citation CRUZ, Amanda Pasinato. Potencializando o cálculo mental para estudantes com deficiência visual por meio de jogos. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2020.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/25758
_version_ 1805296998942769152
score 10,814766