O professor e os desafios da educação infantil

The creation of early childhood education was the result of the entry of women into the labor market, as this was the need for women to delegate the care of their children to others. Early childhood education has spent decades with an assistentialist bias. With the Law of Guidelines and Bases of Nat...

ver descrição completa

Autor principal: Moraes, Fabiana Aragão de
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/26843
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-26843
recordtype dspace
spelling riut-1-268432021-12-23T06:05:52Z O professor e os desafios da educação infantil The teacher and the challenges of early childhood education Moraes, Fabiana Aragão de Santos, Nelson dos Santos, Nelson dos Sandmann, André Hlenka, Vanessa Crianças - Assistência em instituições Educação - Aspectos sociais Professores de educação pré-escolar - Formação Children - Institutional care Education - Social aspects Preschool teachers - Training of CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The creation of early childhood education was the result of the entry of women into the labor market, as this was the need for women to delegate the care of their children to others. Early childhood education has spent decades with an assistentialist bias. With the Law of Guidelines and Bases of National Education (9394/96) Early Childhood Education is now seen as a modality of education, with the requirement of graduation at a higher level, to act in this type of teaching. Considering that early childhood education plays an extremely important role in the child's life and the specificities of the child's global development must be considered, the importance of teacher training for work in Early Childhood Education is understood. However, even today, Early Childhood Education faces an assistentialist vision that generates several challenges for this stage of Basic Education and for the teachers who work in it. Thus, this work aimed to study what are the main challenges in early childhood education for the teacher. This research was done through a qualitative approach using bibliographic research methods. The bibliographic research proposed to search for historical, political and conceptual aspects about the education and work of the child education professional, using among other authors: Fernandes (2013), Kuhlmann (2010), Kramer (1995), Paula (2003) Silva (2010), Angelo (2013), Freire (1999), Masullo (2015), Rocha (2012), Viana (2010). A criação da educação infantil foi resultado da entrada da mulher no mercado de trabalho, pois assim surgia a necessidade de a mulher delegar os cuidados dos seus filhos a terceiros. A educação infantil passou décadas tendo um viés assistencialista. Com a Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (9394/96) a Educação Infantil passa a ser vista como uma modalidade da educação, com a exigência da graduação em nível superior, para atuar nessa modalidade de ensino. Considerando que a educação infantil desempenha um papel de extrema importância na vida da criança e devem ser ponderadas as especificidades do desenvolvimento global da criança, compreende-se a importância da formação do professor para o trabalho na Educação Infantil. No entanto, até hoje a Educação Infantil enfrenta uma visão assistencialista que gera diversos desafios para essa etapa da Educação Básica e para os professores que nela atuam. Dessa forma, este trabalho teve como objetivo estudar quais são os principais desafios na Educação Infantil para o professor. Essa pesquisa foi feita através de uma abordagem qualitativa utilizando¬se dos métodos de pesquisa bibliográfica. A pesquisa bibliográfica se propôs a buscar aspectos históricos, políticos e conceituais sobre a formação e o trabalho do profissional da educação infantil, usando entre outros autores: Fernandes (2013), Kuhlmann (2010), Kramer (1995), Paula (2003), Silva (2010), Angelo (2013), Freire (1999), Masullo (2015), Rocha (2012), Viana (2010). 2021-12-22T18:43:33Z 2021-12-22T18:43:33Z 2020-09-18 specializationThesis MORAES, Fabiana Aragão de. O professor e os desafios da educação infantil. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2020. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/26843 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Educação: Métodos e Técnicas de Ensino UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Crianças - Assistência em instituições
Educação - Aspectos sociais
Professores de educação pré-escolar - Formação
Children - Institutional care
Education - Social aspects
Preschool teachers - Training of
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Crianças - Assistência em instituições
Educação - Aspectos sociais
Professores de educação pré-escolar - Formação
Children - Institutional care
Education - Social aspects
Preschool teachers - Training of
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Moraes, Fabiana Aragão de
O professor e os desafios da educação infantil
description The creation of early childhood education was the result of the entry of women into the labor market, as this was the need for women to delegate the care of their children to others. Early childhood education has spent decades with an assistentialist bias. With the Law of Guidelines and Bases of National Education (9394/96) Early Childhood Education is now seen as a modality of education, with the requirement of graduation at a higher level, to act in this type of teaching. Considering that early childhood education plays an extremely important role in the child's life and the specificities of the child's global development must be considered, the importance of teacher training for work in Early Childhood Education is understood. However, even today, Early Childhood Education faces an assistentialist vision that generates several challenges for this stage of Basic Education and for the teachers who work in it. Thus, this work aimed to study what are the main challenges in early childhood education for the teacher. This research was done through a qualitative approach using bibliographic research methods. The bibliographic research proposed to search for historical, political and conceptual aspects about the education and work of the child education professional, using among other authors: Fernandes (2013), Kuhlmann (2010), Kramer (1995), Paula (2003) Silva (2010), Angelo (2013), Freire (1999), Masullo (2015), Rocha (2012), Viana (2010).
format Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
author Moraes, Fabiana Aragão de
author_sort Moraes, Fabiana Aragão de
title O professor e os desafios da educação infantil
title_short O professor e os desafios da educação infantil
title_full O professor e os desafios da educação infantil
title_fullStr O professor e os desafios da educação infantil
title_full_unstemmed O professor e os desafios da educação infantil
title_sort o professor e os desafios da educação infantil
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2021
citation MORAES, Fabiana Aragão de. O professor e os desafios da educação infantil. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2020.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/26843
_version_ 1760452680543633408
score 10,966579