Concepções sobre DNA, cromossomos e genes, de alunos concluintes do ensino médio

This study presents the results of a research carried out with students of the third year of high school, whose theme was to identify their conceptions about DNA, chromosomes and genes. Genetics is a key area of science that has been going through greatst rides. However, it is still seen as difficul...

ver descrição completa

Autor principal: Mielczarski, Raquel Alves
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/29136
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-29136
recordtype dspace
spelling riut-1-291362022-07-30T06:05:02Z Concepções sobre DNA, cromossomos e genes, de alunos concluintes do ensino médio Conceptions about DNA, chromosomes and genes by high school graduates Mielczarski, Raquel Alves Ghisi, Nédia de Castilhos Ghisi, Nédia de Castilhos Tessaro, Dineia Andrade, Zinara Marcet de Genética Jogos educativos Ciência - Estudo e ensino Genetics Educational games Science - Study and teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This study presents the results of a research carried out with students of the third year of high school, whose theme was to identify their conceptions about DNA, chromosomes and genes. Genetics is a key area of science that has been going through greatst rides. However, it is still seen as difficult content, both by students and teachers, and superficially worked in schools. Although issues such as transgenics organisms, cloning and the use of embryonic stem cells are often in the media, many students are unaware of these facts. Studies indicate that students who complete high school have low knowledge in this area. The main objective of this study is to analyze the knowledge about Genetics from graduating high school students in the city of Cachoeira do Sul, RS. For this, a memory game and a questionnaire about Genetic subjects were applied to high school graduates. Thirteen high school students from a public (notpaid) school participated in the activity. From the analysis of the results of the application of the game and the questionnaire it was possible to verify that the students have low knowledge in Genetics and misconceptions when it comes to DNA, genes and chromosomes. The game proved to be a useful tool for teaching biology, arousing student's interest and willingness to learn. Este trabalho apresenta os resultados de uma pesquisa realizada com alunos do terceiro ano do ensino médio, a qual teve como tema identificar suas concepções sobre palavras como DNA, cromossomos e genes. A Genética é uma área extremamente importante da Ciência que vem passando por grandes avanços. No entanto, ainda é vista como um conteúdo difícil, tanto por alunos como por professores, e trabalhada de forma superficial nas escolas. Apesar de assuntos como organismos transgênicos, clonagem e utilização de células - tronco estarem frequentemente na mídia, muitos estudantes desconhecem estes fatos. Estudos indicam que alunos que concluem o ensino médio apresentam baixo conhecimento nesta área. O objetivo principal deste trabalho foi analisar os conhecimentos sobre Genética de alunos concluintes do ensino médio do município de Cachoeira do Sul, RS. Para isto, foi aplicado um jogo da memória e um questionário sobre assuntos da área de Genética a alunos concluintes do ensino médio. Participaram da atividade 13 alunos do ensino médio de uma escola pública. A partir da análise dos resultados da aplicação do jogo e do questionário foi possível constatar que os estudantes apresentam baixo conhecimento em Genética e concepções equivocadas quando se trata de DNA, genes e cromossomos. O jogo mostrou-se uma boa ferramenta para o ensino de biologia, despertando o interesse e a vontade de aprender dos alunos. 2022-07-28T13:37:24Z 2022-07-28T13:37:24Z 2018-08-11 specializationThesis MIELCZARSKI, Raquel Alves. Concepções sobre DNA, cromossomos e genes, de alunos concluintes do ensino médio. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Práticas Educacionais em Ciências e Pluralidades) - Universidade Tecnológica do Paraná, Dois Vizinhos, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/29136 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Dois Vizinhos Brasil Especialização em Práticas Educacionais em Ciências e Pluralidade UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Genética
Jogos educativos
Ciência - Estudo e ensino
Genetics
Educational games
Science - Study and teaching
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Genética
Jogos educativos
Ciência - Estudo e ensino
Genetics
Educational games
Science - Study and teaching
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Mielczarski, Raquel Alves
Concepções sobre DNA, cromossomos e genes, de alunos concluintes do ensino médio
description This study presents the results of a research carried out with students of the third year of high school, whose theme was to identify their conceptions about DNA, chromosomes and genes. Genetics is a key area of science that has been going through greatst rides. However, it is still seen as difficult content, both by students and teachers, and superficially worked in schools. Although issues such as transgenics organisms, cloning and the use of embryonic stem cells are often in the media, many students are unaware of these facts. Studies indicate that students who complete high school have low knowledge in this area. The main objective of this study is to analyze the knowledge about Genetics from graduating high school students in the city of Cachoeira do Sul, RS. For this, a memory game and a questionnaire about Genetic subjects were applied to high school graduates. Thirteen high school students from a public (notpaid) school participated in the activity. From the analysis of the results of the application of the game and the questionnaire it was possible to verify that the students have low knowledge in Genetics and misconceptions when it comes to DNA, genes and chromosomes. The game proved to be a useful tool for teaching biology, arousing student's interest and willingness to learn.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
author Mielczarski, Raquel Alves
author_sort Mielczarski, Raquel Alves
title Concepções sobre DNA, cromossomos e genes, de alunos concluintes do ensino médio
title_short Concepções sobre DNA, cromossomos e genes, de alunos concluintes do ensino médio
title_full Concepções sobre DNA, cromossomos e genes, de alunos concluintes do ensino médio
title_fullStr Concepções sobre DNA, cromossomos e genes, de alunos concluintes do ensino médio
title_full_unstemmed Concepções sobre DNA, cromossomos e genes, de alunos concluintes do ensino médio
title_sort concepções sobre dna, cromossomos e genes, de alunos concluintes do ensino médio
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2022
citation MIELCZARSKI, Raquel Alves. Concepções sobre DNA, cromossomos e genes, de alunos concluintes do ensino médio. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Práticas Educacionais em Ciências e Pluralidades) - Universidade Tecnológica do Paraná, Dois Vizinhos, 2018.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/29136
_version_ 1805304820622426112
score 10,814766