Análise de propostas de ensino de cinemática para o ensino médio
The study of Kinematics, the theme of this work, is fundamental for understanding the world. However, there are few studies that present short course proposals using low cost kits for teaching and learning for high school. Therefore, a short course, related to the cinematic theme, was elaborated and...
Autor principal: | Silva, Ana Paula Cardoso da |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/29613 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-29613 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-296132022-09-15T06:06:49Z Análise de propostas de ensino de cinemática para o ensino médio Analysis of kinematics teaching proposals for high school Silva, Ana Paula Cardoso da Hlenka, Vanessa Hlenka, Vanessa Sandmann, André Fernandes, Adriano Hidalgo Cinemática Educação - Estudo e ensino Prática de ensino Kinematics Education - Study and teaching Student teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The study of Kinematics, the theme of this work, is fundamental for understanding the world. However, there are few studies that present short course proposals using low cost kits for teaching and learning for high school. Therefore, a short course, related to the cinematic theme, was elaborated and applied to a group of students in the first year of high school, from a public college in the city of Goioerê. To survey the students' previous conceptions about kinematics, two questionnaires were applied (one before the beginning of the work and another after the application of the short course). From the results, it was found that, due to the lack of prior knowledge about kinematics, students presented a limited understanding of some concepts. However, after applying the short course, the activities carried out by the students indicated that they broadened their understanding of the topic, overcoming some previous misconceptions presented in the pretest. O estudo da Cinemática, tema deste trabalho, é fundamental para a compreensão do mundo. No entanto, existem poucos trabalhos que apresentam propostas de minicurso com a utilização kits de baixo custo para o ensino e aprendizagem para o Ensino Médio. Diante disso, foi elaborado e aplicado um minicurso, relacionado ao tema cinemática, a um grupo de estudantes do primeiro ano do Ensino Médio de um colégio público da cidade de Goioerê. Para fazer um levantamento das concepções prévias dos estudantes acerca da cinemática, foram aplicados dois questionários (um antes do início do trabalho e outro após a aplicação do minicurso). A partir dos resultados, verificou-se que, devido à falta de conhecimento prévio sobre cinemática, os estudantes apresentaram uma compreensão limitada de alguns conceitos. Contudo, após a aplicação do minicurso, as atividades realizadas pelos aluno sindicaram que eles ampliaram a sua compreensão sobre o tema, superando algumas concepções prévias equivocadas apresentadas no pré-teste. 2022-09-14T18:47:25Z 2022-09-14T18:47:25Z 2020-10-09 specializationThesis SILVA, Ana Paula Cardoso da. Análise de propostas de ensino de cinemática para o ensino médio. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2020. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/29613 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Educação: Métodos e Técnicas de Ensino UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Cinemática Educação - Estudo e ensino Prática de ensino Kinematics Education - Study and teaching Student teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Cinemática Educação - Estudo e ensino Prática de ensino Kinematics Education - Study and teaching Student teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Silva, Ana Paula Cardoso da Análise de propostas de ensino de cinemática para o ensino médio |
description |
The study of Kinematics, the theme of this work, is fundamental for understanding the world. However, there are few studies that present short course proposals using low cost kits for teaching and learning for high school. Therefore, a short course, related to the cinematic theme, was elaborated and applied to a group of students in the first year of high school, from a public college in the city of Goioerê. To survey the students' previous conceptions about kinematics, two questionnaires were applied (one before the beginning of the work and another after the application of the short course). From the results, it was found that, due to the lack of prior knowledge about kinematics, students presented a limited understanding of some concepts. However, after applying the short course, the activities carried out by the students indicated that they broadened their understanding of the topic, overcoming some previous misconceptions presented in the pretest. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Silva, Ana Paula Cardoso da |
author_sort |
Silva, Ana Paula Cardoso da |
title |
Análise de propostas de ensino de cinemática para o ensino médio |
title_short |
Análise de propostas de ensino de cinemática para o ensino médio |
title_full |
Análise de propostas de ensino de cinemática para o ensino médio |
title_fullStr |
Análise de propostas de ensino de cinemática para o ensino médio |
title_full_unstemmed |
Análise de propostas de ensino de cinemática para o ensino médio |
title_sort |
análise de propostas de ensino de cinemática para o ensino médio |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2022 |
citation |
SILVA, Ana Paula Cardoso da. Análise de propostas de ensino de cinemática para o ensino médio. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2020. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/29613 |
_version_ |
1805303111383777280 |
score |
10,814766 |