Adaptações curriculares e avaliativas para aluno com deficiência visual

The present work aims to analyze how the curricular and evaluative adaptations developed with a visually impaired student in the discipline of Biology in a Basic Education school in a municipality in the southwest of Paraná occur. Qualitative field and bibliographic research was used, and the instru...

ver descrição completa

Autor principal: Furtuna, Regina
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/25641
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-25641
recordtype dspace
spelling riut-1-256412021-07-28T06:03:46Z Adaptações curriculares e avaliativas para aluno com deficiência visual Curricular adaptations and evaluations for students with visual disabilities Furtuna, Regina Boeno, Rosangela Maria Boeno, Rosangela Maria Kovalski, Mara Luciane Bielski, Josiane Biologia Educação inclusiva Professores de crianças com deficiência Biology Inclusive education Teachers of children with disabilities CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The present work aims to analyze how the curricular and evaluative adaptations developed with a visually impaired student in the discipline of Biology in a Basic Education school in a municipality in the southwest of Paraná occur. Qualitative field and bibliographic research was used, and the instruments were a questionnaire for the biology teacher and a semi-structured interview for the teacher of the multifunctional resource room and for the visually impaired student. For data analysis, the collected information was surveyed, followed by their analysis. This research was based on many referenced authors on the central theme, as well as the main guiding documents regarding school inclusion. As a result, it was found that the actions of the teachers involved in this research and the school are moving towards a process of school inclusion with this blind student, however, it was not possible to apply the interview to that student. O presente trabalho objetiva analisar como ocorrem as adaptações curriculares e avaliativas desenvolvidas com um aluno com deficiência visual na disciplina de Biologia em um colégio de Educação Básica de um município do Sudoeste do Paraná. Utilizou-se pesquisa de campo e bibliográfica de cunho qualitativo, sendo que os instrumentos foram questionário para o professor de biologia e entrevista semiestruturada para o professor da sala de recurso multifuncional e para o aluno com deficiência visual. Para análise dos dados, fez-se o levantamento das informações coletadas, seguindo-se da análise das mesmas. Embasaram esta pesquisa muitos autores referenciados sobre a temática central, bem como os principais documentos norteadores a respeito da inclusão escolar. Como resultados, constatou-se que as ações dos professores envolvidos nesta pesquisa e da escola estão se encaminhando para um processo de inclusão escolar com este aluno cego, porém, não foi possível aplicar a entrevista ao referido aluno. 2021-07-27T19:58:36Z 2021-07-27T19:58:36Z 2020-09-28 bachelorThesis FURTUNA, Regina. Adaptações curriculares e avaliativas para aluno com deficiência visual. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Ciências Biológicas) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Dois Vizinhos, 2020. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/25641 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Dois Vizinhos Brasil Licenciatura em Ciências Biológicas UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Biologia
Educação inclusiva
Professores de crianças com deficiência
Biology
Inclusive education
Teachers of children with disabilities
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Biologia
Educação inclusiva
Professores de crianças com deficiência
Biology
Inclusive education
Teachers of children with disabilities
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Furtuna, Regina
Adaptações curriculares e avaliativas para aluno com deficiência visual
description The present work aims to analyze how the curricular and evaluative adaptations developed with a visually impaired student in the discipline of Biology in a Basic Education school in a municipality in the southwest of Paraná occur. Qualitative field and bibliographic research was used, and the instruments were a questionnaire for the biology teacher and a semi-structured interview for the teacher of the multifunctional resource room and for the visually impaired student. For data analysis, the collected information was surveyed, followed by their analysis. This research was based on many referenced authors on the central theme, as well as the main guiding documents regarding school inclusion. As a result, it was found that the actions of the teachers involved in this research and the school are moving towards a process of school inclusion with this blind student, however, it was not possible to apply the interview to that student.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
author Furtuna, Regina
author_sort Furtuna, Regina
title Adaptações curriculares e avaliativas para aluno com deficiência visual
title_short Adaptações curriculares e avaliativas para aluno com deficiência visual
title_full Adaptações curriculares e avaliativas para aluno com deficiência visual
title_fullStr Adaptações curriculares e avaliativas para aluno com deficiência visual
title_full_unstemmed Adaptações curriculares e avaliativas para aluno com deficiência visual
title_sort adaptações curriculares e avaliativas para aluno com deficiência visual
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2021
citation FURTUNA, Regina. Adaptações curriculares e avaliativas para aluno com deficiência visual. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Ciências Biológicas) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Dois Vizinhos, 2020.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/25641
_version_ 1805313693525737472
score 10,814766