Uma análise epistemológica da pluralidade dos métodos e práticas no ensino

This work had as its theme, an epistemological analysis of the plurality of methods and practices in teaching. Thus, this study aimed to analyze and reflect the current situation of Brazilian education ,as well as to make some notes about the plurality of methods and their practices in teaching. Ini...

ver descrição completa

Autor principal: Rosa, Fábio Aparecido Martins
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/29106
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-29106
recordtype dspace
spelling riut-1-291062022-07-28T06:05:17Z Uma análise epistemológica da pluralidade dos métodos e práticas no ensino An epistemological analysis of the plurality of methods and practices in teaching Rosa, Fábio Aparecido Martins Brandão, Henry Charles Albert David Naidoo Terroso de Mendonça Brandão, Henry Charles Albert David Naidoo Terroso de Mendonça Adamczuk, Samara Ernandes Andrade, Zinara Marcet de Ensino - Metodologia Construtivismo (Educação) Educação Teaching - Methodology Constructivism (Education) Education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This work had as its theme, an epistemological analysis of the plurality of methods and practices in teaching. Thus, this study aimed to analyze and reflect the current situation of Brazilian education ,as well as to make some notes about the plurality of methods and their practices in teaching. Initially questioned, is there plurality in Brazilian education? Are there several methods being used and practices in Brazilian education? In Brazil there is respect and tolerance for other ideas? Is there a method or practice in the country that monopolizes education? Through this work it was hoped to enter in to this context, however, due to the comprehensiveness and complexity of the theme, it is possible not to reach all available theoretical framework and, to please everyone. A few years ago, the federal chamber of deputies and the city council, as well as legislative assemblies, have been discussing this theme, plurality of ideas in the academic sphere, currently having a project called a school without a party. This proposal has generated great upsets of the favorable and against the project. In a critical analysis, the question of why this project is discussed, and so many discussions about changing what is already well defined in LDB/96, and which are not being followed in educational institutions. In view of the above, there is an urgent need to expose in an epistemological and analytical way this problematization, without ideologically partisanizing the theme, nor even inferring in a light manner. But to show in a serious and meritorious way, that an approach is necessary without neglecting the writings on the subject, using them as a basis for research and grounding. Este trabalho teve como temática, uma análise epistemológica da pluralidade dos métodos e práticas no ensino. Assim, o presente trabalho teve por objetivo analisar e refletir a atual conjuntura da educação brasileira, bem como, fazer alguns apontamentos sobre a pluralidade dos métodos e as respectivas práticas no ensino. Inicialmente questiona-se, há pluralidade no ensino brasileiro? Há vários métodos sendo utilizados e práticas no ensino brasileiro? No Brasil há respeito e tolerância às outras ideias? No país existe um método ou prática que monopoliza a educação? Por meio deste trabalho almejou-se entrar neste contexto, entretanto, devido a abrangência e complexidade ao tema, é possível não alcançar todo arcabouço teórico disponível e, agradar a todos. Há alguns anos, a câmara dos deputados federal e câmara de vereadores, bem como, assembleias legislativas, veem discutindo essa temática, pluralidade de ideias no âmbito acadêmicos, tendo atualmente um projeto denominado escola sem partido. Essa proposta tem gerado grandes embates dos favoráveis e contra ao projeto. Em uma análise crítica questiona-se, o porquê desse projeto e, tantas discussões sobre alterar aquilo que já se encontra, bem, definido na LDB/96, e, que não estão seguindo nas instituições de ensino. Vislumbrando o exposto, há uma necessidade urgente de expor de forma epistemológica e analítica essa problematização, sem partidarizar ideologicamente o tema, nem tampouco inferir de maneira leviana. Mas, mostrar de forma sisuda e meritória, que é necessária uma abordagem sem desprezar os escritos sobre o assunto, utilizando-os como base para a pesquisa e fundamentação. 2022-07-27T19:00:50Z 2022-07-27T19:00:50Z 2018-09-19 specializationThesis ROSA, Fábio Aparecido Martins. Uma análise epistemológica da pluralidade dos métodos e práticas no ensino. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Práticas Educacionais em Ciências e Pluralidades) - Universidade Tecnológica do Paraná, Dois Vizinhos, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/29106 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Dois Vizinhos Brasil Especialização em Práticas Educacionais em Ciências e Pluralidade UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Ensino - Metodologia
Construtivismo (Educação)
Educação
Teaching - Methodology
Constructivism (Education)
Education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Ensino - Metodologia
Construtivismo (Educação)
Educação
Teaching - Methodology
Constructivism (Education)
Education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Rosa, Fábio Aparecido Martins
Uma análise epistemológica da pluralidade dos métodos e práticas no ensino
description This work had as its theme, an epistemological analysis of the plurality of methods and practices in teaching. Thus, this study aimed to analyze and reflect the current situation of Brazilian education ,as well as to make some notes about the plurality of methods and their practices in teaching. Initially questioned, is there plurality in Brazilian education? Are there several methods being used and practices in Brazilian education? In Brazil there is respect and tolerance for other ideas? Is there a method or practice in the country that monopolizes education? Through this work it was hoped to enter in to this context, however, due to the comprehensiveness and complexity of the theme, it is possible not to reach all available theoretical framework and, to please everyone. A few years ago, the federal chamber of deputies and the city council, as well as legislative assemblies, have been discussing this theme, plurality of ideas in the academic sphere, currently having a project called a school without a party. This proposal has generated great upsets of the favorable and against the project. In a critical analysis, the question of why this project is discussed, and so many discussions about changing what is already well defined in LDB/96, and which are not being followed in educational institutions. In view of the above, there is an urgent need to expose in an epistemological and analytical way this problematization, without ideologically partisanizing the theme, nor even inferring in a light manner. But to show in a serious and meritorious way, that an approach is necessary without neglecting the writings on the subject, using them as a basis for research and grounding.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
author Rosa, Fábio Aparecido Martins
author_sort Rosa, Fábio Aparecido Martins
title Uma análise epistemológica da pluralidade dos métodos e práticas no ensino
title_short Uma análise epistemológica da pluralidade dos métodos e práticas no ensino
title_full Uma análise epistemológica da pluralidade dos métodos e práticas no ensino
title_fullStr Uma análise epistemológica da pluralidade dos métodos e práticas no ensino
title_full_unstemmed Uma análise epistemológica da pluralidade dos métodos e práticas no ensino
title_sort uma análise epistemológica da pluralidade dos métodos e práticas no ensino
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2022
citation ROSA, Fábio Aparecido Martins. Uma análise epistemológica da pluralidade dos métodos e práticas no ensino. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Práticas Educacionais em Ciências e Pluralidades) - Universidade Tecnológica do Paraná, Dois Vizinhos, 2018.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/29106
_version_ 1805315427527557120
score 10,814766